Μέχρι τώρα ξέραμε το «καλύτερα να μασάς παρά να μιλάς». Στο τέλος θα φτάσουμε στο «καλύτερα να μεθάς παρά να μιλάς» – κακόγουστο αστείο φυσικά προκειμένου να τονιστεί το γεγονός ότι η χρήση των κινητών στο τιμόνι έχει αυξηθεί δραματικά και σύμφωνα με τους ειδικούς, προκαλεί ακόμη περισσότερα ατυχήματα και από τη μέθη. ‘Ερευνες έχουν αποδείξει οτι η χρήση του κινητού εν ώρα οδήγησης. ισοδυναμεί με το να έχει «κατεβάσει» ο οδηγός τέσσερα μπουκάλια μπύρας!*

Γράφει ο Κοσμάς Ζακυνθινός

Με «ρώσικη ρουλέτα» θα φτάσει να μοιάζει κάποια στιγμή η οδήγηση του αυτοκινήτου, αν οι οδηγοί δεν πάρουν στα σοβαρά τους κινδύνους που εμπεριέχονται στη χρήση του κινητού ενώ τα χέρια τους θα έπρεπε να βρίσκονται αποκλειστικά στο τιμόνι.  Έρευνα για τις καθημερινές οδηγικές συνήθειες διαπιστώνει πως η πλειοψηφία των οδηγών ενώ το όχημα είναι εν κινήσει, ταυτόχρονα ανταλλάσσει μηνύματα, βλέπει videos στο Youtube, συνομιλεί στο Snapchat και άλλες εφαρμογές και γενικότερα «σερφάρει» στο διαδίκτυο, με αποτέλεσμα να αυξάνεται κατακόρυφα ο κίνδυνος  πρόκλησης ατυχήματος.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, η επήρεια της τεχνολογίας στην οδήγηση έχει τα ίδια συμπτώματα με την επήρεια του αλκοόλ. Και τα δύο μειώνουν τη δυνατότητα προσοχής και συγκέντρωσης του οδηγού, με αποτέλεσμα είτε να πλησιάζει επικίνδυνα τα άλλα οχήματα, είτε να μην μπορεί να φρενάρει έγκαιρα ή να εμποδίζει την κίνηση με απότομες ή παράνομες προσπεράσεις.

Δυστυχώς, η οδήγηση με «διακοπτόμενη» προσοχή, είναι πολύ χειρότερη από την οδήγηση με επήρεια οινοπνεύματος. Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε στις ΗΠΑ, οι οδηγοί που ασχολούνται με το κινητό τους εν ώρα οδήγησης, έχουν 23% περισσότερες πιθανότητες να προκαλέσουν ατύχημα. Τις ίδιες πιθανότητες να προκαλέσουν ατύχημα έχουν και οι οδηγοί που έχουν καταναλώσει 4 μπύρες. 

Στην πλειοψηφία των οδηγών που συμμετείχαν στην έρευνα (συνολικά 1.400 άτομα) διαπιστώθηκε ελλειμματική προσοχή και επικίνδυνη συμπεριφορά. Η αποσπασματική οδήγηση, δηλαδή η έλλειψη προσοχής στο δρόμο, είναι παγκόσμιο φαινόμενο  – αντίστοιχες συμπεριφορές καταγράφονται οπουδήποτε έχει διεισδύσει η τεχνολογία στην καθημερινότητα, δηλαδή στα περισσότερα κράτη του κόσμου.

Το γεγονός ότι τόσοι πολλοί άνθρωποι στέλνουν μηνύματα ενώ οδηγούν είναι ανησυχητικό. Όμως, δεν προκαλεί έκπληξη. Ακόμη πιο ανησυχητικό είναι ότι εκατομμύρια άνθρωποι παρακολουθούν videos στο Netflix και το YouTube ενώ οδηγούν.

Άστατοι μα έτοιμοι για παρατηρήσεις…

Αξιοσημείωτο είναι το εύρημα της έρευνας σχετικά με τις αντιδράσεις των οδηγών, σε παρόμοιες συμπεριφορές άλλων στο δρόμο. Σε σχετική ερώτηση προς το ίδιο δείγμα: «Εάν βλέπατε ότι ένας οδηγός Uber ελέγχει ή χρησιμοποιεί το τηλέφωνό του, τι θα κάνετε;», το 49% εξ αυτών δήλωσαν ότι θα έκαναν επισήμανση στον οδηγό και στη συνέχεια θα τον ανέφεραν στην εταιρεία, μετά το τέλος της διαδρομής.

Το 30% του δείγματος δήλωσε ότι δε θα έλεγε τίποτα στον οδηγό, καθώς δε θέλει να μπλέξει σε περιπέτειες, όμως στη συνέχεια θα δήλωναν τη δυσαρέσκεια τους στην Uber. Μόλις το 21% εξ αυτών δήλωσαν ότι δε θα έκαναν απολύτως τίποτα, εκλαμβάνοντας τη συμπεριφορά ως.. φυσιολογική.

Στην ουσία, οι γονείς που ευθύνονται για την επόμενη γενιά οδηγών μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο. Ο παραδειγματισμός και η συμπεριφορά οδήγησης προς τα παιδιά τους ενώ βρίσκονται στο τιμόνι είναι η απάντηση στο πρόβλημα. Θα πρέπει να αποφεύγουν τη χρήση τηλεφώνων, την αποστολή μηνυμάτων ή να πραγματοποιούν κλήσεις όταν οδηγούν».

Το DriversEd.com -ηλεκτρονική πλατφόρμα σχολής οδήγησης- στη σχετική έκθεση«Distracted Driving in America Report 2018», διαπιστώνει ότι περίπου 400.000 άνθρωποι τραυματίστηκαν εξαιτίας σύγκρουσης, λόγω έλλειψης προσοχής το 2015, ενώ η αποσπασματική οδήγηση προκάλεσε συνολικά 3.450 θανάτους το 2016.

Οι κακές συνήθειες…

Σύμφωνα με στοιχεία της έρευνας, το 73% των οδηγών παραδέχεται ότι διαβάζει εισερχόμενα μηνύματα, με το 54% να δηλώνει ότι πληκτρολογεί κείμενο ενώ οδηγεί. Εν τω μεταξύ, μόλις το 39% των οδηγών δηλώνει ότι χρησιμοποιεί το τηλέφωνο του λιγότερο απ’ όσο θα έπρεπε.

Ανάγνωση κειμένου: Το 59% των οδηγών παραδέχονται ότι διαβάζουν κείμενα ενώ βρίσκονται σε κόκκινο φανάρι, ενώ το 41% όταν βρίσκονται κολλημένοι στην κυκλοφορία.

Social Media: Το 18% των οδηγών αναφέρουν ότι ελέγχουν τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης ενώ βρίσκονται στο τιμόνι. Στην ισχυρή πλειοψηφία τους, το 16% δηλώνουν φανατικοί του Facebook, το 11% του Instagram, και το 6% του Twitter.

Παρακολούθηση video: Το 8% των οδηγών παραδέχονται ότι έχουν παρακολουθήσει βίντεο στο YouTube ενώ οδηγούν, ενώ το 6% δηλώνουν ότι έχουν παρακολουθήσει βίντεο στο Facebook, το 5% στο Instagram, το 5% στο Snapchat και το 4% στο Netflix.

Συνομιλίες: Το 60% των οδηγών παραδέχεται ότι μιλά στο τηλέφωνο, ενώ το 20% δηλώνει ότι το κρατά το τηλέφωνο στο χέρι τους. Αντίστοιχα, το 20% χρησιμοποιεί ακουστικά. Επιπλέον, το 52% δηλώνει ότι ενώ οδηγεί, χρησιμοποιεί την υπηρεσία «φωνητικής εντολής» στο τηλέφωνο του.

Κατανάλωση αλκοόλ: Το 32% των οδηγών αναφέρει ότι τον τελευταίο χρόνο οδήγησαν υπό την επήρεια αλκοόλ (μετά από ένα ή περισσότερα ποτά). Εν τω μεταξύ, το 34% δηλώνει ότι δεν έχει πρόβλημα να οδηγεί μετά από ένα ποτό, το 19% μετά από δύο ποτά, το 7% μετά από τρία ποτά, το 2% μετά από τέσσερα ποτά και το 1% μετά από πέντε ή περισσότερα ποτά.

Πηγή: Underwriter